Realityprofiler som trendsättare
Företeelser från reality-tv har en förmåga att sprida sig. Profiler som blivit populära tar ibland chansen att utnyttja detta genom att ägna sig åt marknadsföring och på så sätt fungera som trendsättare.
Det här har en direkt påverkan på vad som syns i flöden och kommentarsfält på sociala medier, och i förlängningen även på försäljningssiffrorna för de företag som ligger bakom. Dock finns det strikta regler kring hur marknadsföring får se ut, speciellt för vissa typer av produkter, och de måste efterlevas.
Från tv-rutan till sociala medier
Medverkan i ett realityprogram kan bli startskottet för ett liv som offentlig profil. Synligheten i tv ger igenkänning, och med den följer publik på sociala medier. Där skapas det ofta en relation som känns mer personlig, genom att följarna får ta del av åsikter, stilval och personliga uppdateringar.
Den här betyder att det kan vara lönsamt för företag att inleda samarbete med realityprofiler, för att utnyttja deras genomslagskraft i olika marknadsföringskampanjer. För dem är det fördelaktigt att deras produkter syns i kanaler som blandar personliga berättelser med annat innehåll.
Men det betyder också att profilerna själva påverkar vad som uppmärksammas och diskuteras. Framför allt har deras uttalanden ofta inflytande på yngre följare, som konsumerar mer innehåll på mobilen än genom traditionell tv.
Så skapas ett intresse för kommersiella produkter
Trender uppstår sällan av en slump, och sociala medier utgör ett starkt påverkansmedel. Olika typer av produkter blir till samtalsämnen där, genom att de kopplas till en identitet och livsstil som passar det uttryck som förmedlas. Det kan till exempel handla om mode, skönhetsprodukter, wellnessprodukter, tekniska prylar eller användningen av vape i Sverige.
Viktiga och ofta väl genomtänkta aspekter är sådant som hur produkterna presenteras, fotograferas eller nämns, inför en redan engagerad publik. Synligheten förstärks sedan genom reaktioner, kommentarer och delningar. Det leder i sin tur till en gemensam känsla hos publiken, av att produkten är intressant och “het”.
När många pratar om samma sak uppstår ett tryck på enskilda följare att själv ta ställning, visa intresse eller åtminstone ha en åsikt, oavsett om det handlar om mode, vaping eller något annat.
Marknadsföringslagen sätter gränser
Det är marknadsföringslagen som sätter upp vilka regler som gäller för reklam, även i digitala sammanhang som sociala medier, bloggar och videoplattformar.
Lagen har som utgångspunkt att mottagarna enkelt ska kunna förstå när ett visst budskap har ett kommersiellt syfte. Det innebär att det inte är tillåtet att utforma reklam på ett sätt som riskerar att förväxlas med personliga åsikter, redaktionellt innehåll eller spontana rekommendationer.
Ett viktigt krav är därför att all reklam ska vara tydligt identifierbar redan vid första anblick. Det ska framgå att det handlar om marknadsföring och vem som står bakom budskapet. Den kommersiella avsikten får inte döljas genom vaga formuleringar, otydlig märkning eller otillbörlig placering. Allt det här gäller dessutom oavsett om budskapet förmedlas direkt av ett företag eller en samarbetspartner.
Produkter med särskilda restriktioner
Utöver marknadsföringslagens generella krav finns det särskilda regler för en del typer av produkter. Avsikten är att begränsa hur, var och till vem reklam för produkter som exempelvis alkohol, snabblån, tobaksvaror och vape får riktas.
En viss typ av innehåll får till exempel inte anpassas för eller associeras med barn, ungdomar eller andra grupper som bör skyddas. Det kan också krävas måttfullhet vad gäller valet av uttryck, bildspråk och sammanhang.
För företagen och kändisar som profilerar sig i sociala medier innebär detta att det inte räcker att bara följa de allmänna reglerna om att det måste framgå tydligt när det handlar om reklam. Olika regler gäller dessutom för olika typer av produkter, så det krävs alltid en bedömning av vad som är tillåtet och inte bryter mot gällande regelverk.
Moderering på digitala plattformar
Utöver lagstiftningen styrs marknadsföringen i sociala medier av de regler som varje plattform själv sätter upp. Deras riktlinjer avgör vilka typer av annonser och kommersiellt innehåll som tillåts, hur det får utformas och vilka målgrupper man siktar på.
Dessa policyer fungerar som ett komplement till lagen, och kan ibland vara både strängare och mer detaljerade. Dock skiljer sig reglerna ofta åt mellan olika tjänster, så samma innehåll kan bedömas olika beroende på var det är tänkt att publiceras.
Något som spelar stor roll för vad som faktiskt syns i användarnas flöden, är algoritmerna. Innehåll som bryter mot plattformarnas regler kan begränsas i räckvidd eller tas bort av dem, även om det i grunden följer svensk lag.
Lärdomar att ta med sig
Det kan absolut vara både kul och spännande att följa realityprofiler i sociala medier. Men det är också viktigt att vara medveten om att det ofta kan finnas en kommersiell agenda bakom saker som de tipsar om.
Har profilerna snabbt kastats in i rampljuset har de kanske inte hunnit sätta sig in i alla regler. Det finns därför gott om exempel där Konsumentverket fått ingripa. Som följare gäller det att tänka efter och tillämpa sitt eget sunda förnuft.